To be a light
Op 24 maart (Blije Kerk Concert Driel) en 29 maart (Antonius van Paduakerk Nijmegen) 2024 zong Mnemosyne weer een Passieconcert. Op het programma stonden werken van Poulenc, Mendelssohn, Sheppard, Roth, Heller, Ešenvalds en Byrd.
Kamerkoor Mnemosyne uit Nijmegen brengt onder leiding van Wolfgang Lange het Passieconcert To be a light. Negen a capella-werken worden uitgevoerd rondom het thema lijden, en verlichting van het lijden. De concerttitel is ontleend aan het Nunc Dimittis in de bewerking William Byrd, die de uitroep To be a light het hoogtepunt laat zijn van het loflied.
Aan dit werk van Byrd ontleent Ēriks Ešenvalds fragmenten voor zijn bijna onaardse Infelix Ego waaraan hij sterke contrasten toevoegt die variëren van volstrekt harmonieus tot uiterst desolaat. Ešenvalds wil “de fakkel van de hoogste idealen en vrijheid pijnlijk helder [laten] branden”.
In dit contrastrijke concert is veel aandacht voor prachtige werken van Francis Poulenc, afwisselend voor het gehele koor, voor vrouwenstemmen en voor mannenstemmen. Samen tonen deze werken beide kanten van Poulencs karakter: “speels” en “serieus”. Zelf zei hij dat van al zijn composities juist de koorwerken het meest authentiek en vernieuwend waren.
Daarnaast staan werken van Sheppard, Mendelssohn, Heller en Roth op het programma.
Kamerkoor Mnemosyne staat bekend om zijn prachtige koorklank en expressieve uitvoeringen. Onder leiding van Wolfgang Lange belooft dit concert een unieke en ontroerende ervaring te worden.
Op zondag 24 maart hebben wij dit concert in Driel uitgevoerd. We kregen enthousiaste reacties, en een lovende bespreking.
Indrukwekkend Passieconcert Koor Mnemosyne
24 maart 2024
De sublieme uitvoering van hoogtepunten van de Europese koormuziek getuigde ervan dat Kamerkoor Mnemosyne, uit Nijmegen, streeft naar ’n perfecte presentatie: prachtige koorklank en expressieve uitvoeringen. Mnemosyne, goed bemenst met vrouwen- én mannenstemmen, opende het concert met het wondermooie Libera nos, salva nos (Bevrijd ons, schenk ons het eeuwige leven) van John Sheppard. De vertolking van het polyfone liturgische nummer, met de uitroep: ‘To be a light’, van de zestiende-eeuwse Britse Byrd vroeg de circa 160 bezoekers zich open te stellen voor zowel troost én hoop; helende én hemelse muziek.
Waarbij koor Mnemosyne de ogen niet sloot voor de huidige wereldsituatie. In de inleidende woorden vroeg iemand van het koor de ogen open te houden voor wat we zelf kunnen bijdragen om het verdriet van vandaag te verlichten: ’to be a light’.
Bij de verdere programmakeuze van meer eigentijdse klassieke componisten (o.a. Poulenc, Mendelsohn, Esenvalds) viel de persoonlijke doorleefde toonzetting van deze toondichters op, die een beroep deden op persoonlijke ontvankelijkheid hiervoor van de toehoorders.
A capella zingen stelt hoge eisen om adequaat in te spelen op de akoestiek van de ruimte. Inspelend op onze kerkruimte wist Mnemosyne, in verschillende bezettingen, hele koor, vrouwenstemmen en mannenstemmen een bijzondere kwaliteit van koorklanken over te dragen; in de secondes van stilte – in en na de stukken – blijft de nagalm even hangen en kon bij ieder indalen.
De kwaliteit van dit geladen concert van Mnemosyne was een unieke en ontroerende ervaring!
Bron: Blije Kerk concerten