... "wil ik toegeven, dat ik in plaats van 'Duits' bijna liever 'menselijk' had geschreven" ...
schreef Brahms 1867 in een brief aan Karl Rheintaler, die zijn werk zou gaan instuderen. En inderdaad: ook al is de tekst bijbels en in het Duits, toch kan iedereen erdoor geraakt worden. De tekst is spiritueel, maar mijdt uitgesproken christelijke onderwerpen zoals boete, het laatste oordeel en het offer van Christus. Het is deze verenigende stap die dit werk zijn tijdloze betekenis geeft.
Het requiem maakte van de 33 jaar jonge Brahms een componist van internationale faam. Het stuk werd door tijdgenoten weleens met de Hohe Messe van Bach vergeleken. Brahms koos niet voor bekende paden, maar schiep eigen "tussenvormen", die ergens tussen recitatief, aria, en koorfuga liggen. Tegelijk verlangt de partituur een reusachtige inspanning. Het is dan ook de bedoeling dat ca. tweehonderd zangers (!) meezingen. Het was daarom niet eenvoudig om veel uitvoeringen voor elkaar te krijgen. Daarom schreef Brahms een "kleine" versie voor twee piano's (oorspronkelijk gemaakt om zonder koor uit te voeren), die echter onderdoet voor het origineel qua kleur, dynamiek en diepte. In de afgelopen decennia zijn er enkele nieuwe bewerkingen uitgegeven. Wij kozen voor de elegante bewerking van Joachim Linckelmann (2010). De solistisch gezette strijkers spelen bijna hetzelfde als in het origineel. De blazerssectie is verkleind van 19 spelers naar 5 - het resultaat is een transparante versie met veel kleuren en een sterk dynamisch profiel. In deze versie kan het koor een duidelijk accent zetten en de finesse van Brahms' muziek op een nieuwe manier laten schijnen.
Kamerkoor Mnemosyne
Met medewerking van Martha Bosch, sopraan en Peter-Paul van Beekum, bariton
Onder leiding van Koen van der Meer
Zaterdag 30 september 2017, 15.30 uur
Antonius van Paduakerk, Groesbeeksweg 96 Nijmegen
Toegang: €15,- voorverkoop, €17,50 aan de deur
Kaarten? Mail pr-commissaris@kamerkoormnemosyne.nl